So Be It

見た映画やドラマでFilmarksにない作品の感想と覚書。時にネタバレを含んでいますのでご注意ください。

私はあなたのニグロではない (I Am Not Your Negro )

 これも見なくては見なくてはと思いながら後回しになっていた作品。

f:id:Miyelo:20210110172155j:image

We are very cruelly trapped between what we would like to be and what we actually are. And we cannot possibly become what we would like to be until we are willing to ask ourselves just why the lives we lead on this continent are mainly so empty, so tame, and so ugly.

 

 

 

 アメリカに蔓延る人種差別の根深さにもはや驚きはない。

 これまで学んできたことを再確認するような感覚で見ていた。

 ボードウィンの目線でもう一度歴史を辿ることで、同時代に生きる他の黒人の方達が感じたマルコムX、キング牧師の死の痛みというかなんともいえぬ不毛感と絶望の感覚もほんの少し感じることのできたような気がした。

 

 それにしても「白人」を「日本人」にそのまんま置き換えられるなぁと。

 「白人」と同じように経済的「恩恵」にあずかることのできた日本人。

 あずかりながらその背後の犠牲に気がつかない。

 例えば1980年代、アパルトヘイト制度を続けていた南アフリカの最大貿易相手国が日本だったということを知って身が縮む思いがした。

 ユダヤ人大虐殺を行なっていたナチスドイツの同盟国だったという歴史も相当やらかした歴史でいまだに気持ちの持って行きどころに困るが、戦後、アパルトヘイ制度を持つことをよしとした政府をよしとしていた国だったというのは、相変わらず「やらかす」国のままである証であるようで空恐ろしくなる。

 

 へなちょこなので考えることすら怖くなってくることもあるけれども、でも認識してしまったのだから目をつぶることもできない。怖いけれど気が付かないままでいるよりはずっといい。多分。

 

   いやはや、それにしても....😩

 

Not everything that is faced can be changed. But nothing can be changed until it has been faced. History is not the past. It is the present. We carry our history with us. We are our history. If we pretend otherwise, we literally are criminals.

 

What white people have to do, is try and find out in their own hearts why it was necessary to have a nigger in the first place, because I'm not a nigger, I'm a man, but if you think I'm a nigger, it means you need it.

 

 To watch the TV screen for any length of time is to learn some really frightening things about the American sense of reality. We are cruelly trapped between what we would like to be and what we actually are. And we cannot possibly become what we would like to be until we are willing to ask ourselves just why the lives we lead on this continent are mainly so empty, so tame, and so ugly. These images are designed not to trouble, but to reassure. They also weaken our ability to deal with the world as it is, ourselves as we are.

 

In this country, for a dangerously long time, there have been two levels of experience. One, to put it cruelly, can be summed up in the images of Gary Cooper and Doris Day, two of the most grotesque appeals to innocence the world has ever seen. And the other, subterranean, indispensable, and denied, can be summed up, let us say, in the tone and in the face of Ray Charles. There has never been any genuine confrontation between these two levels of experience.

 私の好み度: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/5

🍅: 99%

www.imdb.com